30 Haziran 2011 Perşembe

Japonya'da Garson Nasıl Sipariş Alır




Gyu-kaku Japonya'nın genelinde bulunan Kore usulü BBQ restoranlarındandır.Bence hizmet sistemi en güzel olan firmadır.Masanın üzerindeki butona bastıktan sonra belirli bir süre içinde garson gelir.
Garson tepenizde dikilmez (bu çok sinir bir durumdur genelde) Gelir gelmez dizinin üzerine çöker ve siparişi alır.
Japonya hizmet sektörünün en güzel uygulanıldığı ülkelerden biridir bence.
Bu sisteme alışınca Türkiye'de çok zorlanıyorum açıkçası.

Tersleyen kasiyerler,başka bir bedeni var mı diye sorduğunuzda dövecekmiş gibi bakan tezgahtarlar,tek işi sipariş almak olan garsonların sizinle yüksek sesle konuşması daha da kötüsü 1 saat sipariş vermek için beklediğiniz garsonlar gibi...
Ben hiçbir mesleği aşağı görmem.Ama kabul edemediğim şu var hangi mesleği yapıyorsan onu hakkını vermen gerekir.İşin ne olursa olsun o maaşı haketmen gerekir.İşi tezgahtarlık olan birinin müşteri başka bir bedeni var mı diye sorduğunda bu ona yük gelmemeli.
Ya da ayran sipariş edersiniz kola gelir.İşi garsonluk olan biri bunu yapamıyorsa hakkıyla buna sinirlenirim.Ben de burada garsonluk yaptım.Ve alnımın akı ile yaptım.Bu konu Türkiye'de çok eksik bir konu bence.
Siz ne düşünüyorsunuz Türkiye'deki hizmet sektörü ile ilgili?



edit:

Herkes garsonun diz çökmesine takılmış.Dikkatli bakarsanız masalar alçak.Garson gelirken görülüyor ki yan masa garsonun belinden aşağıda böyle bir durumda ayakta durup sipariş alması bizim yukarı bakmamız onun aşağı bakması demek oluyor.Bu müşteriyi yoracağı ve saygı kurallarına uymayacağı için diz çöküyor.
Bundan alınan bir haz durumu yok.Masaları normal boyda olan restoranlarda böyle bir durum söz konusu değil tabii ki.
Benim daha çok anlatmak istediğim buton mevzusu ve garsonun masaya geldiği süre.

21 yorum:

  1. Bir akşam Burger King'e gittim. Bizim buradaki şubesi gerçekten de çok yoğun oluyor Taksim'dekiler gibi. İstediğim menüyü aldım -ki şu 2 al şu kadar öde indirimli de değildi- yukarı çıktım. Bana verilen ürünle daha önce yediğim ürün aynı değil. Aşağı inip durumu izah ettim kampanyalı ürün verilmiş dendi. Tamam da ben kampanyalı parası ödemedim dedim. Baya bir anlaşmazlık oldu. O esnada aklıma nasıl geldiyse kaç saattir çalıştıklarını sordum. Kızın bana söylediği şuydu: Sabah 9 gibi geliyorlarmış 10-10,5 gibi de müşteriler başlıyormuş. Benim gittiğim saat 21:30'du ve içerisi doluydu yine. Hiç oturmadan sürekli ayakta çalışıyormuş ve aldığı ücret asgari maaş. Kız durumu böyle izah edince vazgeçtim cebelleşmekten. Tabii bu onların durumu için benim için istisnaydı.
    Fakat tüm gün oturup dediğin gibi müşteri geldiğinde nazik yerlerini yormaktan üşenen üstüne azarlayanlara çok kızıyorum.
    Benim kızdığım asıl olay market tarzı yerlerde para üstünü tam alamamam mesela yeri geliyor 25 kuruşu bile vermiyorlar. Ha diyeceksin çok paramı? Değil belki kimisine göre lakin ben bu verilmeyen paraların toplanıp kasalarında çıkan açıkları bu toplananlarla kapattıklarını duyduğumdan beri ifrit oluyorum.

    YanıtlaSil
  2. ay ben olsam utanıp kaldırmaya çalışırım adamı:))

    YanıtlaSil
  3. yanlış gelen kolayı annem hayatta içmez geri gönderirken, babam içer ayıp olmasın der.
    evet ben babamın kızıyım:)merhaba

    YanıtlaSil
  4. ben de kendini bilmez bir satış sorumlusunun yaptığını anlatmak isterim :
    kuzenimle şimdi firma adı vermeyeyim ama biraz pahalı ayakkabılar satan dükkanın Galleria'daki bir şubesine girdik,kuzenim ayakkabılarını hep buradan alır.O gün de hatta o markanın bir ayakkabısı vardı üzerinde.Satış sorumlusu yanımıza geldiğinde kuzenim bir model göstererek bu modelin kauçuk tabanlısı var mı diye sordu?
    adam gayet aşağılar bir bakışla biz kauçuk tabanlı ayakkabı satmıyoruz, müşterilerimize hitap etmiyor bir kere,demez mi?
    Biz kuzenimle kalakaldık.Bu arada bunu ukalalık için söylemiyorum ama kuzenim çok zengindir ve altında her sene değiştirip son modelini aldığı enfes bir mercedes vardı :)satıcının kime ukalalık yaptığına bir bakın hele :)
    bu tarz pahalı markaların satıldığı dükkanlarda çalışanlar nedense kendilerini bu markaların sahibi zannedip sürekli burnu havalarda dolanırlar...aynı durum MAC'in çoğu store'larında da geçerli maalesef

    YanıtlaSil
  5. Bende bozuk para olayına değinecektim gerek kalmadı NaNa olayı gayet güzel özetlemiş.
    Bu konuda oldukça şikayetçiyim.

    YanıtlaSil
  6. Japonya'ya geldiğimde uçaktan iner inmez bi restoranta gitmiştik. Önce mis gibi sıcak havlu geldi, sonra aynı senin anlattığın gibi garson yere çöküp siparişlerimizi aldı. Zaten jetlag olmuşum, iyicene şaşırdım, nolii yaa diye :)) Ama çok güzel birşey, müşteriye, insana saygı inanılmaz fazla. Ahh ahh tekrar gelebilsem keşke..

    YanıtlaSil
  7. Butona bastığında karşında diz çöken bir garson. Hahaaahh :):) acayip enteresan..Ya lütfen çok reca edeceğim yapmayın, gerekirse biz kendimizde alırız yemeğimizi, hatta gerekirse etrafıda toparlarız felan..Diz çökmekde neymiş o öyle a-a :):):)

    YanıtlaSil
  8. Ben de yazmadan geçemeyeceğim...
    Çanta almaya çalışırken bir modeli koluma taktım. "Hımm sapı kısaymış ama" falan diye kendi kendime konuşuyorum. Tezgahtar, "sapı kısa değil, sizin kolunuz kalın" dedi bana!!! Hayır tamam fazla kilom var ama, yüzüme de böyle söylenmez ki!

    YanıtlaSil
  9. Hizmet sektörü malesef kabalığı affetmiyor,Türkiye'de bu konuda (toplam Kalite-Müşteri Memnuniyeti vs)gelişmeler var ama çok azz.

    YanıtlaSil
  10. Canım kardeşim. Hem japonyayı gezmiş biri olarak hemde Türkiye de hizmet sektöründe çalışmış ve eski bir restoran sahibi olarak şunu söyleyebilirim; Eğitim seviyesinin kalitesi yüksek olan bir toplumda hizmet sektörüde en iyi şekilde olur. Türkiyede eğitimsiz bir toplum, biliçsizce eğitilmiş bir hizmet sektörü olunca müşteri memnuniyetini konuşmamızda çok anlamsız..

    Öperim Yoshi ye selamlar

    YanıtlaSil
  11. sizdeki sistem degisikmis...ama neden diz cokerek aliniyor siparisler? turkiye'de maalesef dovecekmis gibi olan tavirlari oflama puflama bakislari acelecilikleri insani rahasiz ediyor...Amerikada'da gayet sakinler isterseniz 10 kez gelsin gitsinler her seferinde hersey yolunda mi gbi dolu cumleler kurmalari farkli geliyor aliskin olmadigimzdan....

    YanıtlaSil
  12. Oyh evet pahalı magazalarda çalışan tezgahtarlardaki olayı ben de anlamıyorum sanki oraya gelen herkesden cok daha yuksek bir statudelermiş gibi davranmıyorlar mı... Ozellikle MAC ornegine katilmaktayim içeri girince sen buraya ait deilsin bakışları atıyorlar resmen.. Türkiye deki hizmet sektoru biraz can sıkıcı.. ama daha fenası var.. İspanya da yasiyorum uzun zamandir ve burdaki hizmet sektoru felaket. Garsonlar saatlerce sipariş almiyor.. Supermarketlerde hiç bir zaman yeterli sayıda kasa acmıyorlar ama herkes guler yuzle hizmet ediyor oyle olunca sinirlenemiyorsun da :)

    YanıtlaSil
  13. Bu daha çok kafa yapısıyla ilgili bir şey. Ben Almanya'da doğdum bir süre orada yaşadım. Ailemin reşit olmadan önce Türkiye'ye göndermesi yüzünden Türkiye'deyim. Bir türlü alışamadım insanların davranışlarına. Bencillik hat safhada herşeyi biliyormuşuz. 10 parmağımızda 10 marifet varmış gibi davranıyoruz. Sanırım sorunda buradan kaynaklanıyor. O işi daha iyi yapmak için bir şeyler öğrenmek öğrendiklerimizi geliştirmek bize ters geliyor. Ama insanlarla konuştuğun tam tersini söylüyorlar. Ama yaptıkları her zaman tam tersi. düzgün bir şeyler yapmak isteyeni bile rahast bırakmazlar. Go oynuyorum. go oynayıpta ne yapacaksın. Diyen kişiye bakıyorum. Kahvede okey, 51 filan kağıt oyunları oynar. Kitap alırım boşuna kitaplara ne para verirsin derler. bilmiyorum ya ben anormalim, ya bu insanlar. Tek bildiğim şey varsa bu ülkede yaşamak artık bana bıtkınlık verdi. Yurtdışında yaşadıktan sonra buraya gelip yaşamak zorunda kalanlar çok daha iyi anlıyorlardır beni.

    YanıtlaSil
  14. Herkes isini en iyi sekilde yapmali, bu tartisilacak konu bile degil ama biz otururken siparis almaya gelen garsonlarin diz cokmeleri de hos degil bence, ve bundan hoslanmak da hos degil. Japonlarin kulturunde oldugu icin onlara normal gorunebilir. Bence Turkiye`deki hizmet sektoru genel olarak iyi, istisnalar olabilir tabii.Herkesin hos olmayan deneyimleri vardir mutlaka. Ama empati yaparsak, o calisanlarin karsisina gun icerisinde ne tipler cikiyor, nasil tavirlara maruz kaliyorlar dusunmek, anlamak gerek. Ve bizim hosumuza gitmesi icin kimsenin egilip bukulmesini beklememek lazim diye dusunuyorum. O dusuk ucretlerle, son derece kotu sartlarda calisan insanlardan da beklentilerimiz asiri yuksek olmamali. Hem burdaki garsonlardan, tezgahtarlardan sikayet edenler Fransa`ya gitmeli bir de:)

    YanıtlaSil
  15. Ben Amerikada yasiyorum. Eminim buradaki hizmet Japonya kadar degildir ama Turkiyeden cok daha iyi oldugu kesin. Gecen ay begimle birlikte Istanbula aileme ziyarete gittigimde cok zorlandim. her gittigim yerde resmen bir dovmedikleri kaldi. Zaten nereye alis-verise gitsem suratlar bir karis. Bir de herkesde bir hava ama allahim. sirf t-shirt spor ayakkabili, makyajsiz diye kilik kiyafetime bakilarak hizmet verildi hep (daha dogrusu verilmedi diyelim). Birkac yerde bu konular acilip konusulunca verilen tepkilerden bazilari "aaa hic gostermiyorsun doktora yapmis gibi..", " ayyy sen Amerikada mi yasiyorsun hic belli olmuyor" nasil yani yaaa ben bi anlam veremedim. Bir de siz bebeginiz olunca gorun daha garip gelicek. Daha Istanbula iner inmez hic tanimadigim adamin teki kizimin yanagini sIkIp "mavisss!!!" diye bagirdiktan sonra sordugu soru "bu senin mi bu, niye gozu mavi bunun?" hersey o kadar cabuk gelisti ki hic bisi yapmaya firsatim olmadi =D

    YanıtlaSil
  16. Ah ah tam damarıma bastın şimdi ... 4 yıl Turizm Otelcilik okudum hemde Servis bölümü mevzunuyum. İşimi severek yapmama rağmen sektörde o kadar çok kendilerini alaylı olarak tanımlayan bu işi ben bilirim okulu okumak da neymiş tavırlı abilerle dolu.misafirler sos istediğinde unutur birazdan diyen eğitimsiz zihniyet hakim.
    kapıdan giren müşteriye hoşgeldin abicim dediğinde servis yaptığını zanneden ,altındaki garsonları asgeri ücretle 12 saat haftada 1 gün izin ki o izin gününde de gece 4-5 de işten çıkmış insan kaçta uyanır dinlenir sen düşün .
    bizde turizm sektöründe çalışan personelin %90 ının sigortası yoktur. İş güvencesi yoktur.
    bundan 2 yıl önce dünyaca ünlü bir restaurantta çalıştım. 8 yıllık garsonluk hayatımın en refah zamanıydı çünkü ingilizler işletiyordu. haftada 2 gün iznimiz 8 saat mesaimiz ,sigortamız vardı. Ama buda çok büyük maliyet ki bu standartlarda işletme ayakta kalamadı .
    Kendim 8 yıl garsonluk yapmış biri ve eşimin hala barmen olması sebebi ile turizm de çalışan insanlara türkiye de anlayış gösterebiliyorum. Emin olun kolay iş değil.
    Satış temsilcisi arkadaşlar için birşey diyemeyeceğim o kısıma bende kızıyorum :))
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  17. gecen ay ipekyol'a girdim malum yaz geldi dugunler basladi. gorevli bayan once soyle bir suzdu beni. muhtemelen kargo pantolonum ve salas t-shirtumu begenmedi. daha dogrusu beni magazaya layik bulamadi. 2 ay once dogum yapmis bendenizin gobegine gozu takildi ve memnun olmus bir ifadeyele bana yaklasti "malesef L ve XL bedenlerimiz kalmadi", dedi. kendime birseyler bakmak icin girmis olmama ragmen bozuntuya vermedim. "sorun degil, yegenime hediye alacaktim o s beden , dedim. baktigim herseyi askisinda cikardiktan sonra, "begenmedim" diye agiz burun kivirarak magazadan ciktim. bir daha ipekyol mu, tovbe...
    * rocker-tr; Go iyidir, oynamaya devam et. gereksiz diyenlere "go ogrenmek herkesin harci degil, kapasite meselesi" de ve gec. annem "senden gecti hep turnuvalarda sonuncu oluyorsun, rezil etme kendini diyor" ben de omuz silkip gecistiriyorum ayrica hic sonuncu olmadim. bir kere sondan ikinci olmustum ama cok kucuktum o zaman:))

    YanıtlaSil
  18. Ispanya'daki servis ise Turkiye'dekini aratiyor. Hesabin, ya da garsonunun gelmesi bin saat suruyor resmen. Burda da bir kac yerde var, masadaki dugmeye basiyorsun, garson geliyor teoride. Ama benim deneyimim dugmeye bassan da oturdugun yerden ben burdayim dansi yapman lazim dikkat cekmek icin, sonra belki gelirler :)

    YanıtlaSil
  19. Ne güzel saygı vayyyy !!! bizim çoktan unuttuğumuz bir durum :(

    YanıtlaSil
  20. Benzer bir olay da benden.alisveris merkezinlerinin brined girdigimiz canta magazasinda fiyatini sordugum bir cantanin gelen yanit o canta indirimde degil.sanki magaza sahibi hatun orda calisan bir eleman.kucumsemek degil asla bu Ida yapmam onun taverna karsilik sadece o kisi icin soyluyorum.
    Yine baska bir olay alisveris merkezi bir magaza iceri girerken alarm caldi. Aman allahim magaza calisani bir mudahele dur cantalrini cikar bagirma cagirma ya daha yeni girdim magazadan Cikmiyorum ki AMA bu kadar mi kotu muamele olur.
    Kesinlikle Boyle pahali yerlerde calisnlar bi havalarda ve kendini begenmisler.
    I

    YanıtlaSil
  21. Merhaba. Ben Ingiltere'de yasiyorum ve esim HongKong'lu. Blogunu yeni gordum ve cok begendim. Oldukca benzerlik yasiyoruz. Egeliligimizde dahil :) Ben yukaridaki listeye garsonlarin ter kokmasi ve ozellikle bayan tarafina abanarak ve koltuk alti kokusunu burnuna dayamasi. Ay bir de bahsis almak icin zorlamalari. Bahsis iyi servise verilir oysaki. Of ya soyleyecek cok seyim var ama bosver bu cumartesi aksami tatil yapalim :)

    YanıtlaSil

Vakit ayırıp fikrinizi belirttiğiniz için teşekkürler
Hakaret veya konu ile alakasız olmadığı sürece bütün yorumlar yayınlanır

Sevgilerimle
Sergül